A webáruházak esetében a vásárlási folyamatot alapvetően négy fő kategóriára lehet bontani, ezen négy rész alá gyakorlatilag bármely webáruház eszköz besorolható. Az első szakasz az érdeklők szerzése, a második a vágykeltés, a harmadik a bizalomépítés, és végül a negyedik a meggyőzés.
Az érdeklődők szerzése gyakorlatilag a marketingről szól: olyan látogatók százait, sőt ezreit kell az áruházba vonzani, akik érdeklődnek valamilyen szinten a termékeink illetve az általunk képviselt terület iránt. Itt nem véletlenül van szó érdeklődőkről, és nem egyszerűen látogatókról, nem érdeklődő látogatókat könnyű szerezni – nem releváns, nem valós, de egyébként tömegeket érdeklő ígéretekkel. Például csinos lányok félmeztelen fotóival, vagy google-ben a nem releváns szavakra való hirdetéssel. Az így szerzett látogatók nem minőségi látogatók, nem a termékeink iránt érdeklődnek, csupán megtévesztett emberek, akik olyan gyorsan el is mennek, ahogy jöttek.
Az érdeklődők szerzésének számos módszere van, ezek egy része az on-line marketing eszközök táborába tartozik (és pénzért megvehető), míg egy másik, igen jelentős része az oldallal, a webáruházzal van összefüggésben. Sőt az áruház, ha jól meg van tervezve és hajlandóak vagyunk rááldozni elegendő időt, akkor hosszú távon egy igazi „érdeklődő-termelő” gépezetté nőheti ki magát, mely külön marketing nélkül is igen hatékonyan működhet.
A következő szakasz a vágykeltés szakasza: a témakör iránt érdeklődő látogatókban vágyat kell ébreszteni valamely termékünk iránt, hogy érezze, hogy az a termék pont neki szól, hogy legalább gondolati síkon meg is akarja venni az adott terméket.
Ha felkeltettük a vágyat adott termék iránt, akkor már csak el kell hárítani a vásárlás előtt álló akadályokat. A legfőbb akadálya a vásárlásoknak a webáruházak esetében általában a bizalmatlanság, mely egy hagyományos bolt esetében is komoly visszatartó erőt jelent, de az Interneten a bizalom mindennél fontosabb, épp ezért azt tudatosan ki kell építeni. Ezért is hívjuk ezt a harmadik lépcsőfokot bizalomépítésnek.
Ha már vágyik a látogató a termékünkre, és nincs semmi aggálya a vásárlást illetően, akkor is könnyen előfordulhat, hogy mégsem vásárol, melyre számos indokot találhat ki (ráérek még megvenni, annyira talán még sincs rá szükségem, túl drága, stb.). A legtöbb esetben csak egy hajszál választja el attól, hogy vásároljon, csupán adni kell neki pár jó érvet, hogy miért érdemes most vásárolni. A meggyőzés szakaszába számos igen hatékony és jól ismert eszköz tartozik, melyek helyesen használva megsokszorozhatják egy webáruház konverziós rátáját. Ez a mutatószám segít, hogy „Mi a fontosabb, 100 látogató, vagy 10 vásárló?” A konverziós ráta azt határozza meg, hogy 100 látogatónkból, hányan indítanak tranzakciót. Az áruház szempontjából, ami valóban lényeges, az nem a napi több ezer látogató, hanem az, hogy mennyi profitot tudunk realizálni a nap végén. A célunk mindig az legyen, hogy a látogató konverziós rátánk lehetőleg minél magasabb legyen. Ma Magyarországon ez a mutató egy átlagos Webáruház esetében körülbelül 1-2%, míg a kívánt értéknek legalább 4-5%-nak kéne lennie.
És végül van számos eszköz, melyekkel egyrészt az átlagos tranzakció érték növelhető (ugyanakkora költségek mellett nagyobb profit), másrészt a vevői kiszolgálásban, a személyesség érzetének megteremtésében játszanak komoly szerepet, ezáltal támogatva az elégedett és visszatérő vevők szerzésének folyamatát.
5 megjegyzés:
eléggé érdekes cikk, ma is tanultam valamit
csak igazság van a cikkben, néhányat és is alkalmazok saját webshopomon
Szinte minden fogás és trükk alkalmazható és jó a cikkben leírtakban
Remélem a cikk folytatódni fog, hisz véleményem szerint nincs vége, ami számomra az utolsó bekezdésből derül ki. Lesz kicsit bővebb okfejtés?
Hasznos és remek az oldal. Csak gratulálni tudok. Viszont, ha ingyenes próbaverziós vírusirtóra lenne szükség, kedvezményes, jutányos áron akkor látogassatok el a honlapomra, a http://www.panda-online.hu címen
Megjegyzés küldése